Välkommen till Malmö

Igår var jag på resande fot hela dagen. Det är inte så kul att pendla och dessutom är det dyrt. Jag trodde ju att det skulle finnas något rabattkort som kunde göra att mina resor till Lund inte kostade runt hundralappen. Det finns visserligen rabattkort att köpa men det gör mina resor dyrare än när jag åker på SJ-biljett! Det finns liksom ingen samordning mellan de olika länen här, det är som om ingen kommit på den befängda tanken att någon skulle vilja lämna Blekinge (som är så stort och har så mycket att erbjuda) och därför är det bara SJ som säljer biljetter över länsgränsen. Det får mig att sakna STHLM ännu mer; förlåt SL om jag har varit en surpuppa förut, jag ska aldrig, aldrig mer gnälla över dålig tillgänglighet eller att det är dyrt när jag kan åka från Gnesta till Grisslehamn på mitt busskort. För att inte tala om TiM som gör att man kan åka från ställen som Morgongåva eller Eskilstuna till STHLM på ett kort.

Min lösning på pendlarproblemet blir nog att flytta till Malmö. Igår kollade jag på ett rum i en lägnhet (Där Jonas en gång har sovit!). Lägenheten ligger 2 minuter från Värnhemstorget där falaffel kostar 15 kronor och det går bussar till Lunds universitet som tar 25 minuter. Det verkar mycket lovande. Jag har även pratat med några på min kurs nu, en tjej pendlar från Göteborg, varje dag! Det är helt galet, hon skulle ta in på vandrarhem de veckor vi ska vara mycket på universitetet.

Jag börjar känna stark antipati mot själva staden Lund nu också. När jag har sett lite mer av den har jag slagits av hur det är en pervers korsning av Gamla stan, Skansen och Djursholm. Inga hus har mer än tre våningar och allt är så platt att jag får torgskräck. Och mitt i staden som ser ut som en kuliss från Snapphanar eller Bröderna Lejonhjärta breder disponentvillorna ut sig, som om det vore normalt med grosshandlarvillor centralt i en stad.

Gissa vilken bild som är från Bröderna Lejonhjärta och vilken som är från Lund:

Nu ska jag börja formulera brev till förlag om hur förträfflig jag är och att de verkligen borde ta tillfället i akt och få mig som gratispersonal i två månader i vår.


Har fortfarande inte skrivit något men däremot gjort DNpastans test om hur mycket stockholmare jag är:
Urstockholmaren
Shit alltså, du är så Stockholm att man blir rädd. Men om du inte taggar ner lär du bli en magsur rättshaverist också. Oss emellan – försök ha lite mindre attityd, så cool är du ändå inte. Det skadar faktiskt inte att stanna upp och hjälpa en turist att hitta rätt i storstadsdjungeln.

Jag börjar bli hungrig också och sökte lite på eniro.se:
”Din sökning på sushi i karlshamn gav tyvärr ingen träff.” Det finns alltså bara en (1!!!) sushirestaurang i hela Blekinge, tyvärr i Karlskrona. Inte undra på att I är så bra på att laga egen sushi!

3 svar

  1. Hej
    Jag har idag gjort en tågresa som förmodligen endast man trodde var möjlig i forna tiders Rumänien eller dagens Nord Korea. Efter en tidig morgon (05:00) och bil till Södertälje Syd och med 17 minuters väntan inkom X2000 med destination Malmö endast 17 minuter försenat. När konduktören (eller heter det tågvärd nu förtiden?), klippte biljetten meddelade han att min anknytning i Alvesta nog hade gått i fläkten. Mötet i Växjö som var planerat till 10:00 såg nu ut att bli en aning sent men som van Stockholmsresenär är det u inte ovanligt att mötestider ändras på grund av trafiksituationen, ändå för tidigt att väcka övriga mötesdeltagare.

    När tåget började närma sig Norrköping började en vag känsla av att allt inte stod rätt till att sprida sig när ett flertal högtalarutrop ombad tidigare nämnda tågvärd att ta kontakt med föraren. Farten på sagda X200 var cirka 40 km/h och högtalaren påtalade att vi hade två resandetåg före oss som höll nere vår fart? Trots allt kom vi iväg från Norrköping nu 37 minuter försenade!

    I Mjölby väcktes farhågorna ånyo att allt inte stod rätt till när tåget (fortfarande X2000 och inte en boskapstransport) växlades in på ett stickspår och stannade. Högtalaren meddelade att tåget inte skulle gå längre och att vi skulle lasta ut??! (Minnesbilder från filmer från 40-talet och vissa andra tåg började göra sig påminda) Besked kom dock att kontaktledningen i Nässjö hade blivit nedriven (finns det inte dubbelspår?) och bussar skulle beställas för vidare färd Mjölby – Alvesta!!
    En snabb kalkyl gav mig dock för handen att om jag skulle fortsätta denna resa mot Växjö så var nog min ankomst dit att beräkna till eftermiddag lagom till min beräknade avfärd från sagda ort. Ett snabbt beslut och raska kliv in i en kaotisk biljetthall och efter diverse förhandlingsteknik (mycket hot!) ändrad biljett för färd mot Stockholm.

    På informationstavlorna och min biljett stod nu avresa Mjölby 09:44 samtidigt som hyrbilar och taxi fick massor av kunder. Klockan 10:15 ropades ut att tåget mot Stockholm var klar för avgång. Det visade sig vara det X2000 som vi kommit med, dock med den skillnaden att nu hade all personal gått hem eller blivit deporterade vad vet jag! Här satt man alltså på ett tåg som hade lokförare men övrig personal saknades. Lokföraren var dock en hygglig man som kom och sa till oss (vi var nu tre personer i vagnen) att vi kunde förde oss med fika i bistron medan vi avvaktade vidare händelseutveckling. Klockan 11:40 rullade så plötsligt utan förvarning tåget igång och körde i normal fart till Linköping.

    I Linköping steg ingen ombord utan efter 10-15 minuter fortsatte tåget till Norrköping där ytterligare tre personer steg ombord. Resan fortsatte nu mot Stockholm. Straxt före Flen hördes äntligen någon form av information och denna gång meddelades att tåget går bara till Södertälje Syd och om någon vill fortsätta mot Stockholm så fick man ta pendel eller regionaltåg! Fortfarande hade ingen personal uppenbarat sig i Bistron eller någon tågvärd?

    Efter att skrapat rutorna på bilen och själv kört den sista biten var jag hemma klockan 15:20 och kunde då med hjälp av telefon och Internet få en översiktlig presentation av vad som föregått på mötet och besluta om ett nytt på onsdag. Gissa om jag kommer att köra bil till nästa möte?

  2. åhh… jag gissar på att det översta är Lund, och att lund alltså är som bröderna lejonhjärta men utan blommor. Skrämmande.

  3. Den understa bilden är från lund och den översta bilden är från bröderna lejonhjärta

Lämna en kommentar