Vägvrede eller hur fan kör ni, skåningar?!

Nu är jag tillbaka i södra Sverige igen. Jag bor i Blekinge men pluggar fortfarande i Lund. Därför kör jag bil mellan Skåne och Blekninge varje dag jag har föreläsningar.

Jag brukar kunna bli ganska sur när jag kör bil i Stockholm men det går inte att jämföra med den vägvrede som fullkomligt väller över mig när jag kör över gränsen till Skåne. För i Skåne finns en helt annan trafikkultur än i resten av Sverige, här finns ofta fina breda vägar men utan mittbarriärer vilket gör att man använder vägrenen som en egen fil, och i den är det helt ok att köra 60km/h när det är 90km/h. Och det är helt ok att köra om vid skymd sikt, i kurvor, över spärrlinje och tvinga mötande trafik att slänga sig in på sin vägren.

Och om en liten röd Opel Corsa inte vill köra om Evil-Kneivel-Style så kan man lägga sig bakom och blinka eller köra om ändå och sedan demonstrativt lägga sig i vägrenen framför.

Som danskarna (i en fri tolkning) säger: ”Sikkerhet? Pjatt!”

There are no comments on this post.

Lämna en kommentar